Vyspovedali sme predsedu Rally komisie SAMŠ-u

Prečítajte si, čo nám o nadchádzajúcej sezóne automobilových súťaží na Slovensku prezradil ten najkompetentnejší človek, predseda Rally komisie, Ing. Rastislav Bánoci. 

Všetci, ktorí milujeme automobilový šport už s napätím čakáme až príde ten správny čas a  prvé súťažné vozidlo zaburáca na štarte nového ročníka. Kým sa tak stane, budeme postupne zbierať všetky dostupné a zaujímavé informácie, aby sme boli čo najviac v obraze o tom, čo nás čaká v novej sezóne Majstrovstiev Slovenska automobilových súťaží 2025. Bol by však hriech nevyužiť vo Svite, na Vyhlasovaní majstrov MSR za rok 2024, prítomnosť všetkých dôležitých činovníkov a čo to sa od nich povyzvedať.


Začiatkom januára zverejnila komisia nový kalendár a tak sme rozhovor s Rasťom Bánocim začali touto témou. 

„V kalendári máme dve nové podujatia,“ rozhovoril sa predseda Rally komisie. „Jednak sa nám do kalendára po niekoľkých rokoch vracia Rally DeutschMann, a pribudne nám súťaž v Martine, ktorá nahradí Rally v Dobšinej. Podujatie pod zastrešením DeutschMann boli vždy sprevádzané bohatým kultúrnym programom, čo znamená, že to nebude iba čisto športové podujatie, ale aj ako kultúrnospoločenská udalosť pre veľké publikum. Centrum súťaže dnes ešte nevieme presne zadefinovať, lebo podujatie sa bude robiť na viacerých miestach a bude mať takto širší dosah na divácku základňu a ľudí, ktorí sa ho zúčastnia. Práve týmto môže byť zaujímavé a výnimočné. Zaujímavé určite budú aj rýchlostné skúšky, kde sa dokonca uvažuje aj o atraktívnom mestskom okruhu. Myslím si že rovnako zaujímavým podujatím bude aj súťaž v Martine. Ide síce o novú súťaž, no organizovať ju budú skúsení usporiadatelia z Popradu. Podľa informácii, ktoré máme, evidujeme aj veľký záujem mesta na usporiadaní súťaže. Dá sa teda očakávať, že aj táto súťaž bude na veľmi dobrej úrovni. Viem, že aj tam plánujú nejaké rýchlostné skúšky blízko mesta. Možno aj mestský okruh, čo by mohlo mať veľký divácky dosah.“ 


Súťažné posádky pochopiteľne zaujímajú podmienky, za ktorých sa bude súťažiť o majstrovské body. Načo sa teda môžu pripraviť? 

„Z hľadiska predpisov sme nerobili žiadne zásadné zmeny,“ pokračuje Rasťo Bánoci. „Zmeny sú skôr kozmetické. Stanovili sme vyšší minimálny počet kilometrov pre podujatie MSR. Ten bol doteraz 50 km, a od sezóny 2025 sme ho zdvihli na 65 km, čo by nemalo usporiadateľom robiť problém, keďže všetky podujatia vlani sa jazdili približne na tejto úrovni rozsahu. Žiadne ďalšie nové povinnosti organizátorom nepridávame, len chceme postupne rely, z hľadiska dĺžky, dvíhať vyššie. Tam, ako sme boli kedysi zvyknutí, keď podujatia mali 90-130 kilometrov. Náš cieľ je postupne dostať to na túto úroveň. Ideme menšími krokmi, aby sme to neprepálili a nestalo sa, že nám bude niekoľko usporiadateľov počas sezóny podujatia odvolávať, lebo zistia, že nevedia takú dlhú trať pripraviť. Takže toto vidím ako zásadnú zmenu. Z pohľadu klasifikácií zostáva všetko tak, ako to bolo doteraz. Jedinou zmenou je, že sme trochu inak zatriedili vozidlá kategórie Rally4, ktoré vlani boli rozdelené podľa objemu aj do triedy 5 aj do triedy 6. Pre sezónu 2025 pôjdu všetky vozidlá Rally4 v triede 5.“


A ako to bude s bodmi za Power Stage? Nebolo by dobre ich uplatniť na oboch úrovniach MMSR/MSR? 

„Všetko ostáva, ako bolo doteraz. Body za Power Stage sa bude uplatňovať len v rámci MSR, a zatiaľ to neplánujeme rozširovať do vyšších kategórií,“ vysvetľuje predseda komisie. „Všetky kategórie ostávajú ako doteraz, lebo účasť vo všetkých seriáloch bola dosť vysoká a súboje boli dosť kvalitné. Čo znamená, že je o to záujem. Zatiaľ to teda nechávame tak, ale každoročne to budeme sledovať a prehodnocovať. Uvidíme, ako to bude s RRP, čo je tá najnižšia tretia liga. Uvidíme, ako to tam bude so štartovým poľom. Či tí ľudia neodídu do SRP. Ak by tých jazdcov bolo málo, tak sa nad tým zamyslíme na ďalšie roky.“


Zaregistrovali sme aj zmeny týkajúce sa historických vozidiel. Ako to vyzerá tam? 

„Rozhodnutím FIA sa posúval rok pre vozidlá, ktoré spadajú medzi historické. Odteraz sa medzi historické vozidlá rátajú aj tie, ktoré vlani ešte štartovali v triede 7 a v triede 8. To boli vozidlá, ktorým už skončila homologizácia, no my sme ich mali povolené v rámci slovenského majstráku v pôvodných triedach. Toto je jedna zo zásadných zmien, ktorá by mohla zvýšiť účasť medzi historikmi. Spomenúť môžeme, že výbor pre „historikov“ pripravil zmenu v rámci Rally pravidelnosti, kde je tých jazdcov tiež menej. Pre sezónu 2025 sa posúva maximálna priemerná rýchlosť na prejazd rýchlostnou skúškou až na 70 km/h. Doteraz platila maximálna priemerná rýchlosť do 50 km/h. Odteraz si bude možne vybrať v ktorej kategórii budú posádky štartovať, či do 50 km/h, alebo až 70 km/h. Čo bude isto zaujímavejšie pre posádky s rýchlejšími vozidlami.“ 


Na  novembrovom zasadaní Rally komisie sa rozprávalo aj o perspektívach stávajúcich kategórií. Kadiaľ sa to bude uberať?

„Áno, každý rok sú úvahy nad tým, či nám treba RRP, či nám treba SRP a či by nemali všetci jazdiť v rámci MSR. Osobne si myslím, že tak, ako je to dnes rozdelené, to má hlavu a pätu, a každý jazdec vie, kde mu to jeho finančná situácia dovolí štartovať. Zatiaľ teda neuvažujeme nad zmenami v oblasti rozdelenia. Spokojní sme aj v rámci rozdelenia tried v MSR. Máme tam zaradené FIA auta, ktoré sú homologované. Máme tam aj tie, ktoré sú po skončení homologizácie. Máme tam aj rôzne národné skupiny aj triedy a momentálne nepripravujeme žiadne zmeny. Azda okrem triedy 8, kde sme mali vlastne jedného jazdca, ktorý išiel jednu súťaž a kde je veľmi málo vozidiel. Zatiaľ ju ponechávame, pretože to bol prvý rok, kde to bolo takto. Dáme tomu ešte priestor, či sa tam niekto uchytí. Aj keď je predpoklad, že tieto vozidla sa možno posunú medzi historické vozidlá.“ 


Zmienili sme aj nejaké zmeny v poplatkoch pre posádky aj pre organizátorov. Vieme toto presnejšie zadefinovať? 

„Výkonný výbor SAMŠ-u, ktorý má na starosti poplatky, sa asi po pätnástich rokoch odhodlal k tomu, že poplatky zvýši za licencie pre jazdcov. Zvyšovať sa bude aj poplatok pre zápis do kalendára podujatí. To navýšenie je približne na úrovni desať percent, čo neodzrkadľuje ani infláciu za to obdobie. Preto si nemyslím, že by to mohol byť prvok, ktorý by mohol obmedziť jazdcov. Bavíme sa o jednorazovom poplatku, čo predstavuje zvýšenie asi okolo 10-15 eur. Pokiaľ ide o jednotlivé podujatia, tam sme museli pristúpiť k zvýšeniu štartovného s tým, že je to dôsledok inflácie, ktorá vplýva na náklady organizátorov a na všetky tie ekonomické opatrenia na Slovensku (napr. aj vyššie DPH). To znamená, že podujatia bude náročnejšie pripraviť aj po finančnej stránke, tak sme sa rozhodli zvýšiť poplatky pre jednotlivé kategórie proporcionálne. Znamená to, že nižšie úrovne budú mať vyššie štartovné o približne 15-30 eur a tie najvyššie kategórie budú mať vyššie štartovné o 50 eur. Pri počte šiestich podujatí ročne je to na úrovni navýšenia o tristo eur, čo stále nie je ani na úrovni jednej sady pneumatík na vozidlo. Museli sme pristúpiť k zvýšeniu štartovného, ale snažíme sa ho udržať na nejakej úrovni, aby sme tých jazdcov veľmi nezaťažili. Treba povedať, že aj po tomto zvýšení patrí Slovensko stále ku krajinám, kde je štartovné stále najnižšie z okolitých krajín.“ 


Ďakujeme za rozhovor a čo by sme zaželali všetkým do novej sezóny 2025? 

„Verím, že všetky posádky, ktoré jazdili vlani budú jazdiť aj v tomto ročníku. Že to nikoho neodradí a všetci nájdu financie, aby sme sa znova v takomto počte stretávali. Verím aj v to, že sa aj jazdcom, ktorí vlani nenašli dosť prostriedkov, aby mohli štartovať, v tomto roku bude dariť viac a pozháňajú zdroje na to, aby sa mohli vrátiť do štartového poľa na Slovensku. Aby tie podujatia boli ešte zaujímavejšie, než sme ich mali vlani,“ uzatvára náš rozhovor predseda Rally komisie SAMŠ-u, Ing . Rastislav Bánoci. Zhováral sa s ním Ľuboš Kašický. 

Spolupracujeme