Vo Vranove vyhral Tomáš Kukučka

Premenlivé počasie, správna stratégia a voľba pneumatík rozhodovali o víťazoch 5. ročníka Rally Vranov 2023.


Horný Zemplín sa stal štvrtým tohtoročným dejiskom súbojov o body do modifikovaného slovenského rely šampionátu (MSR), kde po novom o titul súperia posádky s pohonom jednej nápravy. Súťaž vo Vranove však bola o to zaujímavejšia, že na štart sa postavilo hneď niekoľko silnejších vozidiel tried 3 a 11, ktoré síce body do absolútneho poradia MSR nebrali, no rozhodne sa popasovali o absolútne prvenstvo v súťaži. 


Už predošlý priebeh sezóny napovedal, že o víťazstvo vo Vranove sa bude bojovať medzi posádkami Kukučka / Vejačka na Mitsubishi Lancer Evo VI a Koči / Mozner na Peugeote 208 Rally4. Prehliadnuť sa nedal ani famózny Ďodi Béreš na obstarožnom Opli Ascona B400, či Tibor Kovács (Mitsubishi Lancer). Usporiadatelia navyše filigránsky pripravili dva rozdielne úseky, pričom jeden vyhovoval silným štvorkolkám (Vavrinec) a druhý zasa viac dynamickejším modernejším žihadlám (Mrázovca). O to prekvapivejší bol potom úvod pretekov, keď sa po rýchlej prvej ereske Vavrinec objavil na čele priebežného poradia Martin Koči, ktorý bol rýchlejší o mizerné dve desatiny sekundy pred Ďodim Bérešom. Tretí Tomáš Kukučka zaostával len 1,2 sekundy!

„Urobili sme zopár drobných chýb, no vieme kde sme stratili a dáme si väčší pozor,“ s prehľadom hodnotil Kukučka.


Druhý úsek na Mrázovciach sa z technických príčin zrušil a tak sa po prekvapivej prvej sekcii špekulovalo, ako sa súťaž vyvinie ďalej. 


Druhá sekcia sa už išla v plnom počte kilometrov a začala ukladať posádky na očakávané pozície. Vavrinec zajazdil najlepšie Kukučka, ktorému na päty stále dýchal Béreš (zaostal iba o 0,6 sek.). Koči však stratil 7,6 sekundy a prišiel aj o priebežné vedenie v súťaži.

„Postrážili sme si to a myslím si, že sa s našim autom už príliš rýchlejšie na tom úseku ísť ani nedá,“ potvrdil svoj čas v cieli sekcie Tomáš Kukučka.


V nasledujúcom úseku na Mrázovciach ho síce o pol sekundy predbehol Martin Koči, ale to na návrat do vedenia nestačilo. Tretiu pozíciu si tesne za nimi držal Ďodi Béreš, ktorý dokázal poodskočiť Mariánovi Kekeňákovi (Ford Fiesta Proto), Tiborovi Kovácsovi i Marekovi Parderákovi (obaja Mitsubishi Lancer). Tu treba povedať, že v druhej polovici druhej sekcie sa na trati rozpršalo a všetci mali obuté pneumatiky do sucha. Podmienky mali teda všetci rovnaké.


Servis pred poslednou treťou sekciou vytrvalo spršal dážď a posádky mali veľké hlavy z meteorologických radarov. Bude pršať ďalej, alebo nie? Ak vo Vranove pršalo, tak na traťou, ktorá sa omotávala okolo vodnej nádrže Domaša, už žiadne mraky neboli a trať schla. Lenže letné počasie je nevyspytateľné. Ako sa ukázalo, práve správna voľba pneumatík do druhej sekcie napokon rozhodli. Kukučka s Vejačkom zvolili mokré pneumatiky Hankook, ktoré sa im osvedčili už v Poprade a vytiahli eso.

„Posledná sekcia bola napokon suchá. Popršalo azda na 2-3 kilometrovom úseku na Vavrinci, kde sa naše pneumatiky osvedčili. Aj vďaka tomu krátkemu dažďu vydržali gumy až do cieľa a pomohli nám potvrdiť víťazstvo,“ priblížil situáciu víťazný spolujazdec Peťo Vejačka.


Koči obul suché pneumatiky a mokré zobral do rezervy, ak by viac zapršalo. Na tom krátkom mokrom vavrineckom úseku však stratil rozhodujúci čas, ktorý už na Mrázovciach nemal šancu dobehnúť.

„Ako zásadná sa ukázala voľba pneumatík. Svoju úlohu zohral aj rozdiel medzi charakterom oboch úsekov. Bola to však veľmi pekná súťaž a usporiadateľom držím palce, aby sa udržali v kalendári MSR,“ povedal v cieli Martin Koči, ktorý síce v absolútnom poradí Rally Vranov skončil na druhom mieste, ale v rámci MSR mu patrilo suverénne víťazstvo, keď svojich prenasledovateľov na dvojkolkách – Kamila Šveca (Peugeot 208 Rally4) a Martina Koiša (Ford Fiesta Rally4) predbehol o medziplanetárnych 83 sekúnd! Mimochodom, Kamil aj Martin došli do cieľa súťaže vo vzácnej zhode časov na desatinu sekundy.


Zatiaľ, čo posádka Koči / Mozner s absolútnou prevahou vládne v MSR, tak v celkovom hodnotení 5. ročníka Rally Vranov sa musela uspokojiť s druhým miestom za pohodovou a skúsenou posádkou Kukučka / Vejačka. Ďodi Béreš, ktorý a statočne so svojim veteránom držal na treťom mieste, musel pre poruchu motora v závere odstúpiť a tak sa na tretie miesto dostal Marián Kekeňák, ktorému pomohla aj desaťsekundová penalizácia Tibora Kovácsa za škrtnutý retardér v RS1. Tibor tak zaostal za tretím miestom iba o sedem sekúnd.

„V rely je to neraz aj o šťastí a teraz sme mali šťastie my, pretože na Ďodiho sme určite nemali,“ chlapsky priznal Marián Kekeňák. 


Po osemnástich rokoch sa teda Rally Vranova úspešne vrátila do kalendára MSR.

„Áno, boli aj nedostatky, ale Vranovčania sa každým rokom učia. Kto bude chcieť hľadať chyby, ten ich isto nájde, ale myslím si, že treba oceniť oduševnenie a snahu s akou sa malý tím nadšencov z Vranova púšťa do každoročného boja o miesto na mape slovenskej rely,“ zhodnotil na záver šéf Rally komisie, Rastislav Bánoci.


Pre úplnosť si ešte povedzme víťazov jednotlivých tried. V triede tri zvíťazila posádka Tibor Kovács a Vilo Pitoňák. Triedu 4 vyhrala posádka Marek Jalč a Tomáš Kocúr (Nissan Z350). V triede 5 dominoval Martin Koči s Radom Moznerom. V triede 6 je víťazom posádka Martin Koiš a Andrej Siska. V triede 7 bola najrýchlejšia posádka Vlado Hudy a Jaro Frisch na Honde Civic. V SRP (Slovenský Rally Pohár) sa z v víťazstva radovali Rudo Domby a Katka Dombyová (BMW 318). 

Ľuboš Kašický

tlačový tajomník

Spolupracujeme