Už ste pretekali na Taiwane?

null
Foto: Team

Let mešká 3 hodiny, 6 hodín, 7 hodín...nakoniec po ôsmej hodine meškania vzlietame. Nevediac, či na prestupe v zaplavenom Dubaji naše druhé lietadlo bude, už bolo alebo nebude vôbec. Bez informácií vystupujeme z lietadla a hľadáme prvú obrazovku s odletmi. Lietadlo tam je, ale na Last call. Nádej pretekov na Taiwane nám uteká pod nohami, ktoré bežia ako o život cez toto obrovské letisko. Nečakanú rozcvičku máme za sebou, Gate C14 je stále otvorený a crew nás víta s úsmevom.


Po 24 hodinách na ceste vidíme Taipei. Svetlá mesta, o ktorom sme netušili, že sem niekedy prídeme pretekať. Najdlhší tajwanský pretekársky okruh má len 3,5 kilometra. Vsádzajú však na disciplíny, ktoré sú omnoho dostupnejšie než okruhy. 

Vďaka úspechu Slovenska na FIA Motorsport Games 2022 nás oslovil prezident taiwanskej automobilovej federácie. Pozval nás na medzinárodnú „gymkhanu“ v jeho krajine. Našinci tento výraz poznajú skôr vďaka Kenovi Blockovi, no v Ázii nesie tento názov práve disciplína autoslalom. Naskytla sa tak možnosť zúčastniť sa pre nás zatiaľ neznámeho formátu pretekov. 16 krajín sveta, z toho len 3 z Európy dostali pozvanie na Taipei International Gymkhana Prize. Každý tím je zložený z max. dvoch mužov a jednej ženy. Slovensko budú reprezentovať Michaela Dorčíková, Dávid Nemček a Peter Danielis.


Autoslalom je snáď najdostupnejšou disciplínou motoršportu. Na začiatok ani nepotrebujete špeciálne pretekárske auto, aby ste mohli zúčastniť. A v takomto duchu sme prišli pretekať na Taiwan. Nenesieme si so sebou svoje „závoďáky“. Sily si budeme merať v dvoch rôznych disciplínach (ako jednotlivci a vo dvojici), kde bude mať každý rovnaké auto. TIGP vybrali Toyotu Altris GR Sport - rodinný sedan s automatickou prevodovkou. Niektorí z vás sa teraz možno zasmejú, že čo to je za preteky s takým autom. To sa vám však snažíme ukázať – v autoslalome nejde len o výkon, ale skôr o zručnosti a obratnosť pretekára. Keby sme si sem mali prepraviť auto, tak si ani nemôžeme dovoliť prísť. Takto máme možnosť spoznať východoázijské preteky, motoršport, pretekárov s rôznymi skúsenosťami a priniesť domov nové skúsenosti, nápady a názory. Tento typ pretekov je pre nás neznámou. Slalomové disciplíny u nás sú síce technické, no v oveľa vyššej rýchlosti. To, čo nás čaká, je malá a extrémne technická trať, na ktorej by sme dvojku ani nezaradili.


Foto: fiamotorsportgames.com

Teší nás, že môžeme zistiť akým spôsobom motoršport funguje v krajinách, ktoré sú nám vzdialené, ako jednotlivé asociácie podporujú a organizujú motoršportové aktivity a ako fungujú slalomové disciplíny, ktoré sú pre mnoho jazdcov prvým kontaktom s motoršportom. Chceli by sme poďakovať doktorovi Yeungovi z Taiwanskej motoršportovej asociácie CTMS a Slovenskej asociácii motoristického športu za možnosť zúčastniť sa tejto medzinárodnej súťaže. Sme hrdí, že môžeme reprezentovať našu krajinu na podujatí, ktoré je podporované aj samotnou FIA a jej súčasný prezident eventu venoval špeciálnu správu. Veríme, že aj takýmto spôsobom dokážeme inšpirovať ľudí všetkých vekových kategórií a ukázať im cestu k motoršportu. 

Spolupracujeme