Rozhovor s predsedom Rally komisie
V Košiciach sa pred pár dňami stretla veľká motoristická rodina slovenského rally športu, aby ocenila najlepšie posádky práve skončenej sezóny 2025, vzdala hold usporiadateľom súťaží a uctila si legendy tohto športu. Pri tejto slávnostnej príležitosti sme vyspovedali jedného z najpovolanejších osôb večera, predsedu Rally komisie pri SAMŠ, Ing. Rastislava Bánociho.
Otázka: Dnešný večer dáva definitívnu bodku za tohtoročnou sezónou automobilových súťaží na Slovensku. Rasťo, ako hodnotíš práve skončenú sezónu z pohľadu predsedu komisie?
„Myslím si, že sezóna 2025 bola vydarená. Zasa nám štartovalo viacej slovenských posádok, ako vlani. Pravdou je, že kalendár nebol celkom optimálny, lebo sa nám štyri súťaže natískalo dohromady na jeseň. Keďže tieto súťaže nasledovali tesne po sebe v dvoj-trojtýždňových intervaloch, spôsobilo to, že niektoré posádky si museli vyberať. Takže trochu nám to ubralo na niektorých súťažiach. Napriek tomu si myslím, že môžeme hovoriť o úspešnej sezóne, keďže organizátori zvládli pripraviť súťaže a počty posádok neklesali.“
OT: V kalendári bolo pôvodne sedem súťaží, no nakoniec sa odjazdilo šesť. Spokojnosť aj v tomto ohľade?
„V podstate áno. My sa stále posúvame z hľadiska počtu jazdcov, no trocha narážame z hľadiska počtu organizátorov. Pre rok 2025 všetko zdraželo. Zdvihla sa daň, zdvihli sa ceny a súťaž sa stala oveľa drahšou, než v predošlých rokoch. Takže organizátori sa borili hlavne s týmito problémami. Ale sme radi, že väčšina z nich bude organizovať podujatia aj na budúci rok. A tí, čo nebudú organizovať, tak to nahlásili dopredu, že si chcú dať prestávku.“
OT: Narážaš asi na usporiadateľov z Liptova, ktorí potvrdili, že sezónu 2026 vynechajú a do kalendára sa plánujú vrátiť v roku 2027. A čo ostatní? Ako bude vyzerať nový kalendár na nasledujúcu sezónu? Môžeme už vravieť o jeho predbežnej podobe? Respektíve, kedy by sme sa mohli dozvedieť jeho definitívnu podobu?
„Kalendár na sezónu 2026 ešte nie je uzavretý. Mal by sa schvaľovať na SAMŠ-i niekedy začiatkom januára. Takže zatiaľ môžeme hovoriť len o tom, čo plánujeme a ako to nateraz predbežne vyzerá. Podľa toho sa sezóna pravdepodobne začne v Moldave, ktorá vlastne prehadzuje svoj termín z jesene na jar a je naplánovaná na koniec apríla. Potom by sme mali klasicky pokračovať ďalej v poradí Kopná, Tatry, Prešov a Martin. Tieto súťaže by mali byť v kalendári. V snahe, aby sme mali súťaží ešte viacej, tak riešime ešte dve alebo tri ďalšie súťaže. Tie sú však ešte v štádiu jednania a nechcem ešte o nich hovoriť. Veľa vecí tam záleží od okolností mimo nás. Pravdepodobne jedna súťaž bude možno ešte v zahraničí, no rokovania majú byť až začiatkom januára.“
OT: Áno, niečo sa donieslo aj ku mne, no rešpektujem to a nebudeme nateraz otvárať nedojednané veci. Poďme sa radšej pozrieť na zmeny, ktoré nás čakajú v novej sezóne. Čo nám môžeš prezradiť?
„V rámci prípravy sezóny 2026 neplánujeme robiť nejaké radikálne zmeny z hľadiska majstrovstiev. Určite však dôjde k zmene zaradenia vozidiel SRP do jednotlivých tried. Táto zmena bude vychádzať zo žiadostí viacerých jazdcov, ktorí sa na nás v sezóne obrátili s tým, aby sme niektoré vozidlá preradili do iných tried, lebo majú pocit, že tie vozidlá tam nepatria. A keďže vieme, že v rámci SRP máme vozidlá rozdelené len čisto podľa tried a nie podľa úprav, skupín, apd... Takže tie vodidlá sú často neporovnateľné v rámci jednej triedy len čisto podľa objemu, robíme preto zmenu. Preradzujeme niektoré skupiny a triedy vozidiel o triedu nižšie, či vyššie. Zavádzame aj novú triedu, aby sme urobili zmenu, ktorú jazdci chcú. Tak, aby sme zasa nezruinovali organizátorov tým, že budú mať strašne veľa tried a bude to také, že nebude konkurencia. Plán je päť tried v SRP. Ďalej z hľadiska MSR sa robia kozmetické zmeny ako každý rok. FIA znova upravuje vozidlá, ktoré sú spôsobilé pre FIA seriály, čo znamená, že tieto vozidlá znova preberieme do majstrovstiev Slovenska a zaradíme ich z hľadiska tried. Napríklad, veľa z homologovaných vozidiel vypadlo a to znamená, že sa budeme musieť rozhodnúť, či ich necháme tam, kde boli pôvodne, alebo ich zaradíme do Triedy 11, čo je taká zberná skupina silných vozidiel. Čakáme kedy ten predpis bude oficiálne zverejnený, lebo zatiaľ sme videli iba pripravované návrhy. Takže určite k nejakým zmenám dôjde. Principiálne sa však nič meniť nebude.“
OT: Takže ostáva aj rozdelenie na MSR a MMSR?
„Zatiaľ pracujeme s variantom, že bude len jeden z týchto seriálov. Je jedno, ako ho budeme volať, či MSR, či MMSR, ale každopádne v ňom budú môcť súťažiť aj zahraničné posádky. Čiže hovoríme o otvorených majstrovstvách Slovenskej republiky.“
OT: Čo je pravdy na tom, že sa uvažuje o samostatnej klasifikácii pre staršie posádky, ako to už poznáme aj zo zahraničia?
„Áno, to je tiež jedna z noviniek. Tá však ešte nebola odhlasovaná, pretože predpisy musí schváliť Výkonný výbor SAMŠ-u. Rally komisia bude navrhovať, aby sme po vzore iných krajín zriadili klasifikáciu starších pánov. Senior Masters, či ako to nazvať? Ešte sme sa nedohodli, aký tam dáme vekový limit. Momentálne pracujeme s dvoma variantami. Vyzerá to tak, že budú môcť jazdiť od päťdesiat rokov za určitých podmienok a od 55 rokov bez podmienok.“
OT: A ako to vyzerá do novej sezóny s „dvojkolkami“? Bude naďalej rozdelená ich klasifikácia?
„Uvidíme. Zatiaľ sme uvažovali, že sa meniť nebude nič. Ale padol návrh, aby sme to prehodnotili, preto o tom budeme ešte rokovať. Takže teraz ešte neviem ako to dopadne. Ale skôr si myslím, že sa meniť nebude nič.“
OT: Bude sa niečo meniť na koeficientoch bodovania, alebo nie? A čo s Power Stage bodovaním?
„Áno. Koeficienty ostávajú tak, ako doteraz. Pri Power Stage pracujeme s variantom, že to zrušíme úplne. Hlavne preto, že keď sme to zavádzali, tak sa viacerí sťažovali, že keď nedôjdu súťaž, tak by chceli získať aspoň nejaké body, keď tam už sú. Preto sme zaviedli Pover Stage, aby jazdci, ktorí vypadnú mohli absolvovať ešte poslednú rýchlostnú skúšku. Ukázalo sa však, že v sezónach 2024 a 2025 ani jedno odstúpivšie vozidlo nemalo záujem vyštartovať do Power Stage. Takže v súlade so žiadosťou niektorých organizátorov, ktorí v tom vidia skôr len komplikáciu, pravdepodobne PS zrušíme z bodovanie.“
Toľko teda interview s predsedom Rally komisie SAMŠ-u, Ing. Rastislavom Bánocim, ktorému ďakujeme za rozhovor. Na záver ešte doplňme predbežné termíny zmienených podujatí, ktoré sú naplánované na sezónu MMSR 2026. Zdôrazňujeme, že termíny sú predbežné a môžu sa prípadne ešte korigovať v nadväznosti na kalendár iných slovenských motoristických disciplín.
Predbežný kalendár MMSR 2026:
1. Rally Moldava 24. – 25. apríl 2026
2. Rally Kopná 8. – 9. máj 2026
3. Rallye Tatry 29. – 30. máj 2026
4. Rally Prešov 19. – 20. jún 2026
5. Rally Martin 11. – 12. september 2026
??? – v jednaní sú ešte ďalšie súťaže
Definitívnu oficiálnu podobu kalendára MMSR 2026 spoznáme v januári.














