Rekordný šiesty titul pre Grzegorza Grzyba

Štvrtý podnik Majstrovstiev Slovenska, ktorý sa počas víkendu jazdil v poľskom Rzeszowe predčasne rozhodol o titule absolútneho majstra Slovenska v automobilových súťažiach.


Smutný bol však pohľad na štartovú listinu Majstrovstiev Slovenska, ktoré boli súčasťou poľského „majstráku“ v Rzeszowe. Všetkým nám je jasné, že pandémia poznačila celý svet. Všetci rovnako chápeme, že automobilový šport, ktorý má svoje vlastné „náročnosti“ a špecifiká, to dostal pekne pod pás. Lenže dvanásť posádok so slovenskou vlajkou, vrátane historikov, je naozaj žalostne málo. Tu vôbec neobstojí výhovorka, že bol problém s cezhraničným prechodom. 


Nebyť cudzincov na štartovej listine (rozumej Poliakov, Čechov, či Maďarov), ktorí zacítili príležitosť ozdobiť si svoj opasok slovenským skalpom v nejakej triede, tak si vieme ťažko predstaviť našu chudobnú štartovú listinu. Nečudo teda, že pódium po Čechoch v Hustopečiach teraz v Poľsku obsadili Poliaci (výnimku potvrdzuje iba Hanuš, tretí na Morave). Nečudo teda, že titul absolútneho majstra Slovenska znova obhájil Poliak. Navyše vytvoril rekord šiestym titulom! A nič na tom nemení ani to, že jazdí za slovenský tím. 


Za tie roky nám Grzegorz Grzyb vyrástol pred očami na pretekára európskeho formátu a osobne sa pred ním hlboko skláňam. Bravo Grzegorzu! Naozaj si to zaslúži. Len škoda, že sme mu cestu k tohtoročnému titulu až príliš uľahčili tým, že sme na Slovensku nepostavili žiadnu konkurenciu. 


Gzregorz ukázal svoju veľkosť aj teraz v Rzeszowe. Len v utorok, pred súťažným víkendom, ťažko havaroval počas testov. Auto prakticky úplne zničil. Spolujazdec má rebrá zlomené a Grzegorz ich má bolestivo narazené! Aj s týmto hendikepom sa však Poliak v piatok postavil na štart a s veľkým náskokom zdolal konkurenciu v slovenskom „majstráku“. Ba čo viac, v záverečnom súčte celého víkendu sa dokázal ešte prepracovať na tretie miesto v absolútnom poradí rzeszowského podniku hneď za „lietajúcim“ Čechom Erikom Caisom a poľským talentom Mikom Marczykom! 

„Je to pre nás veľký výsledok. Zvlášť po tom, čo sa nám stalo v utorok. Museli sme vymeniť auto, no šli sme do boja o absolútny titul majstra Slovenska. To sa podarilo. Je to úžasné, že už teraz, po predposlednej súťaži sezóny, môžeme oslavovať titul. Bolo to naozaj veľmi ťažké, ale myslím si, že za daných okolností sme urobili maximum,“ povedal sa v cieli šťastný Gzegorz, ktorý mi v piatok priznal, že bolesti musí tlmiť tabletkami. Statočne však zaťal zuby a zabojoval. „V sobotu sa zlepšilo počasie a aj bolesti sú už menšie,“ potvrdil v sobotu dopoludnia. 


A ako reagoval na rekordný šiesty slovenský titul, ktorým zosadil z trónu Ďodiho Béreša?

„Nuž, Ďodi sa bude musieť vrátiť za volant a rozdáme si to znova na trati. Celkom by som sa tomu potešil,“ dodal s typickým zubatým úsmevom Grzegorz Grzyb (Škoda Fabia Rally2 evo). 


V absolútnom hodnotení na druhom a treťom mieste MSR skončili po obidva súťažné dni za Grzybom Poliaci Tomasz Kasperczyk (VW Polo R5) a Maciej Lubiak Škoda Fabia Rally2 evo), ktorých už poznáme aj z minula. Štvrté miesto dvakrát zaknihoval skúsený Lukasz Byskiniewicz, ktorý v tomto roku presedlal z R5-ky na modernejšie vozidlo Ford Fiesta Rally3. Byskiniewicz nenašiel súpera v triede a jednoznačne bral dva cenné skalpy z oboch súťažných dní. V triede 3 sme čakali na pekné pokračovanie súboja o majstrovský titul medzi bratmi Lapdavskými a Tiborom Kovácsom (obaja Mitsubishi Lancer EVO). „Luky“ však Kristove roky (narodeniny) neoslávil najlepšie. Už v úvode prvého súťažného dňa ho zradila prevodovka, ktorá neposlúchala ani po výmene a z Poľska bratia cestovali domov predčasne už v sobotu dopoludnia. Ponúknutú príležitosť poriadne využil Kovács s Peťom Dovalovským. A hoci aj ich potrápila spojka, tak došli do cieľa a vrátili sa aj do čela priebežného poradia v triede. Rozhodovať o titule sa však bude v nádhernom súboji priamo na trati poslednej súťaže v Košiciach.


Ďalším, kto sa môže predčasne radovať z titulu je Kamil Švec (Peugeot 208 R2). Po konštantných výkonoch v priebehu celej sezóny došli aj do cieľa v Rzeszowe a potvrdili dostatočný náskok na potvrdenie titulu. Ich hlavní rivali, Maťo Koiš s Adrejom Siskom (FordFiesta Rally4), síce pretrhli smolnú sériu, ale na veci už nič nezmenili. V piatok Koiša vytrápili mokré a blatisté podmienky, no v sobotu to Kamilovi vrátil. Nad oboma sa však z víťazstva v triede radoval na domácej trati Poliak Jakub Brzezinski (Ford Fiesta Rally4).


Najlepším Slovákom na poľskej súťaži sa stal vysmiaty Tomáš Kukučka, ktorý s Peťom Vejačkom „dokočírovali“ obstarožného „Myšiaka“ evo VI v piatok na šiestom a v sobotu na ôsmom mieste absolútneho poradia. Zároveň vyhrali svoju triedu, kde smerujú tiež za titulom 


Triedu 5 v tejto sezóne úplne ovládli zahraniční pretekári. Po dominancii v Hustopečiach bral znova plný bodový zápis aj v Rzeszowe René Dohnal so spolujazdcom Romanom Švecom (Peugeot 208 Rally4). René sa takto dostal do čela priebežného poradia v triede a rovnako tak je vážnym ašpirantom na titul aj v „dvojkolkách“. Tam však ešte nie je rozhodnuté a stále väčšiu šancu má Kamil Švec. Takže rozhodnú Košice. Dobrou správou je, že v Poľsku s novým autom Peugeot 208 Rally4 debutovala skúsená posádka Rasťo Chvála a Zuzana Lieskovcová. Prvý deň bol pre nové auto doslova krst ohňom, keď Rasťo mal obuté zle pneumatiky. Na druhý deň už však posádka ukázala „zúbky“ a potvrdila, že plánuje s týmto autom pod vlajkou Peugeotu Slovensko pokračovať v štartoch.


V triede 7 si obidva súťažné dni vychutnal plným bodovým zásahom Maďar Ákos Jobbágy, ktorý s Miklóšom Maricsekom (Ford Fiesta R1T19) nedal šancu snaživej slovenskej posádke Michal Valluš a Kristína Hasajová (Renault Clio Ragnotti). Jobbágy je tak ďalším pilotom, ktorý pri neúčasti Pištu Kubacku predčasne potvrdil majstrovský titul v triede. 


Pre úplnosť dodajme, že v triede 12 jazdil sám Fero Fusko s Dušanom Kekeňákom (Seat Leon), no prvý deň nedokončili a v druhom dni brali cenné body, ktoré im pomohli zvýšiť náskok priebežnom hodnotení triedy 12. Ich šance na titul môžu súperi zmariť už len teoreticky. 


A čo historici? Najstarším mužom celého štartového poľa bol Jaroslav Petrán (70), ktorý statočne, spolu so synom Jarom juniorom, zdolal všetky nástrahy veľmi náročnej súťaže v Poľsku a svoj VAZ 21011 Lada MTX rally doviezol až na cieľovú rampu. Najrýchlejším slovenským „historikom“ bolo však nádherné Audi Coupe Quatro v rukách Mariána Buschbachera a syna Petra Buschbachera. Ružomberčania sa síce trochu vytrápili na trati, ale hrdo predviedli krásavca nadšeným poľským divákom.


Súťaž v Rzeszowe bola štvrtým podnikom slovenského rely šampionátu 2021. Máme tak za sebou  odjazdených osem súťažných dní a čaká nás októbrové finále v Košiciach. „Múdra vrchnosť“ nás síce už straší ďalším zhoršením pandemickej situácie, no všetci veríme, že nakoniec odjazdíme aj košické preteky. V Poľsku sa nejazdil Slovenský Rally Pohár (SRP), ktorý má ďalšie kolo už počas druhého augustového víkendu na súťaži vo Vranove. Držme si palce a verme, že sezónu už dokážeme dojazdiť. 

Ľuboš Kašický

Spolupracujeme