Predčasne ukončená sezóna pokračuje

Že si tento výrok rozporuje? Áno, ak je vnímaný ako celok bez toho, aby autor vysvetlil súvislosti. Ak sa však rozmení na drobné a pridá sa k tomu vysvetlenie, všetko bude jasné, všetko bude dávať zmysel. Tak teda rozmeňme si to, vysvetlime. Začať musíme tým, že celé sa to týka AMBRUZ Racing tímu, jeho členov a aktuálnej sezóny, ktorá sa pre niektorých skončila, iným ešte pokračuje.


Majstrovstvá Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu sú oficiálne ukončené. Posledným, pre súboje v rôznych kategóriách aj rozhodujúcim podujatím, bola kopcová novinka – TODOS Kremnica 2022. Cesta medzi Kremnicou a obcou Kremnické Bane nebola ešte nikdy zaradená do pretekov, preto boli očakávania jazdcov, divákov, ale určite aj organizátorov vysoké. Ako správne rozhodnutie sa ukázalo spojenie slovenskej a poľskej majstrovskej súťaže. Na štart sa tak postavilo viac ako 70 súťažiacich, z toho hneď štyria od Ambruzovcov. 


Na popredné umiestnenia v absolútnom poradí mali zacielené hneď dvaja pretekári z AMBRUZ Racing. Maťo Juhás a Peťo Ambruz. Pre Martina bola sezóna už rozhodnutá. Suverénnymi výsledkami, konštantne vysokou výkonnosťou a výbornou prípravou techniky sa už pre týmto dvojdňovým podujatím mohol tešiť z titulu Majster Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu vo svojej triede, kategórii, aj v absolútnom poradí. Kto si myslí, že Martin po tejto istote obhajoby titulu zvoľní tempo a pôjde „na istotu“, ten ho nepozná a nevie, aké srdce v ňom bije. Je to srdce pravého pretekára a potvrdil to aj v Kremnici. Výsledky oboch súťažných dní iba podčiarkli fakt, že je aktuálne najlepším a najrýchlejším kopcovým jazdcom na Slovensku a pred konkurenciou má spolu so svojou Lolou B02/50 takmer nedosiahnuteľný náskok. A že sa nestratí ani v medzinárodnej konkurencii je viac ako jasné. Absolútne druhé miesto za prvý deň, štvrté počas druhého dňa, kde svoju výraznú úlohu na seba prevzali poveternostné podmienky a celosvetový problém s dodávkou špeciálnych pneumatík – k tomu asi viac nie je potrebné nič dodať. Proste „Schumi“ je pán jazdec.


Husársky kúsok sa podaril Peťovi Ambruzovi, ktorý Kremnicu dokončil tak „šťastno-nešťastne“. Do bojov nastupoval s tým, že existuje reálna možnosť byť na pódiu národného hodnotenia v absolútnom poradí. Od Peťa sa určite očakávalo pódium v triede a kategórii. Toto však boli iba taktické ciele na bojovom poli MSR PAV. Tie strategické boli ďaleko vyššie a dôležitejšie. Boj o pódiové umiestnenie v absolútnom hodnotení MSR PAV za rok 2022 a rovnako tak o víťazstvo v skupine 4. Tu musíme byť ale úprimný – šanca na pódium v absolútnom poradí bola iba teoretická, potrebovala by byť potvrdená súhrou okolností a heroickým výkonom, preto bolo skupinové víťazstvo, kde sa Peťo pred Kremnicou nachádzal na druhom mieste, oveľa dôležitejšie. Sobota ukázala, že Kremnica Peťovmu Mitsubishi Lancer Evo IX ozaj sadla. Vcelku suverénnym spôsobom si vyjazdil druhé miesto absolútneho poradia a nechal za sebou aj ďaleko výkonnejšie a technologicky modernejšie vozidlá. Z takmer čisto teoretickej šance na absolútne tretie miesto v sezóne 2022 sa tak stala reálna možnosť.  Čo je však najdôležitejšie, vybral sa správnym smerom a z bodového náskoku Zoltána Lovásza ukrojil veľkú porciu. Stále však ostal na druhom mieste v celosezónnom hodnotení skupiny a rozhodnúť tak mala nedeľa, posledný súťažný deň celého šampionátu za rok 2022. Veľa ľudí tvrdilo, že dramatickejšie to už byť ani nemôže. To ešte nikto netušil, ako sa s jazdcami zahrá počasie. Nedeľný dážď výrazným spôsobom zamiešal karty. Cieľ ostal rovnaký, poraziť Zoltána a získať titul. Že mali obaja pretekári rovnaké ambície je jasné aj z výsledku prvej nedeľnej súťažnej jazdy, kde Peťa a Zoliho delilo len 0,22 sekundy. Grand finále ako sa na majstrovské podujatie patrí malo teda prísť v úplne poslednej jazde celej sezóny a Peter ho dal tak, ako asi nikto. V podstate už v havárii s neovládateľným autom preletel cieľovú fotobunku a neostávalo nič iné, iba čakať, či jeho čas bol vôbec zaznamenaný a ak áno, aký je, či a na čo bude stačiť. Netreba zabúdať, že v hre bolo okrem prvenstva v triede aj pódium v sezóne. Čas stačil. Dokonca suverénne. Viac ako 3,5 sekundový náskok zabezpečil Peťovi druhé miesto absolútneho poradia na TODOS PAV Kremnica 2022. Posledná jazda sezóny 2022 posunula Peťa na prvé miesto v triede 4 v MSR PAV. To ale nie je všetko. Na rad prišlo počítanie, škrtanie troch najhorších výsledkov, overovanie si bodových ziskov. Áno, stalo sa presne to, čo na začiatku víkendu bola iba teória. Stalo sa to, že Peťo Ambruz svojím preletom síce poškodil svoje Mitsubishi Evo IX tak, že sezóna pre neho skončila, ale zároveň si vyjazdil svoje historicky najlepšie umiestnenie v absolútnom hodnotení Majstrovstiev Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu. Vyjazdil si neuveriteľné tretie miesto Abs MSR PAV. Šťastno-nešťastné ukončenie sezóny.


Ďalším želiezkom v ohni bojov v Kremnici bola Anka Ambruz, ktorá túto sezónu vymenila „plechové auto“ za formulový špeciál. Samo o sebe nie je jednoduché presadnúť z auta do auta. Ešte ťažšie je meniť autá s rôznou poháňanou nápravou. Ako náročné je potom presadnúť z predokolky na zadokolku s kombináciou diametrálne odlišnej koncepcie? Reálne? Je to proces, pri ktorom musí jazdec zabudnúť takmer na všetko, čo vedel a učenie začína takmer od nuly. Ako ona sama hovorí, „s veľkým rešpektom mi formula sadla ako uliata. Hľadali sme sa a nakoniec našli“. Tieto slová asi najlepšie vystihujú nie len výsledok z Kremnice, ale v podstate aj celú sezónu 2022. V Kremnici z toho bolo tretie miesto v hodnotení Medzinárodným majstrovstiev Slovenska v triede D/E2 -2000, kde dokázala poraziť skúseného poľského jazdca. Slovenský Tatuus FR 2000 bol po oba súťažné dni rýchlejší ako poľská formula AKKC Alfa Romeo FR2. Celosezónne konštantné výsledky priniesli pre Anku a celý AMBRUZ Racing aj prvé miesto v Majstrovstvách Slovenska v pretekoch automobilov do vrchu v hodnotení žien. Očakávania do budúcej sezóny sú vysoké, rovnako ako tempo, akým sa Anka aktuálne zrýchľuje a zberá skúsenosti.


Štvrtým členom výpravy z bratislavského tímu bol Peter Kacvinský, ktorého smola a problémy prenasledovali takmer celú sezónu. Chuť do pretekania mu to však nezobralo. Je trochu na škodu, že svoj potenciál dokázal ukázať až na záverečnom podujatí sezóny. Peter sa v sobotu prebojoval súčtom časov dvoch jázd na tretie miesto v skupine 6. V nedeľu sa mu svoje umiestnenie podarilo ešte o máličko vylepšiť a zobral pohár za druhé miesto vo svojej skupine. Škrtaním najhorších výsledkov, čo v Peťovom prípade boli väčšinou nešťastné technické poruchy, a násobením koeficientom poslednej súťažnej jazdy sa mu aj tak podarilo prebojovať až na delené štvrté miesto v sezóne v kategórii 6. Je to ozaj trochu na škodu, lebo ak by poslúchala technika.... Áno, na „ak“ sa nehráme. 


Aký je kremnický výsledok suma sumárum? Výborný. Maťo Juhás a Peťo Ambruz „upratali“ celé štartové pole majstrovstiev Slovenska a po oba dni brali prvé, respektíve druhé miesto v absolútnom poradí a rovnako tak prvenstvá vo svojich kategóriách. Anka Ambruz si vybojovala prvenstvo v hodnotení žien a Peťo Kacvinský sa po utrápenej sezóne dostal v nedeľu na pódium. 


Sezóna 2022 sa týmto ukončila a na rad prichádza aj výpočet úspechov. Maťo Juhás prvý vo všetkom, v čom sa na kopcoch dá byť prvý. Skupina, trieda, absolútne...proste vyhral všetko, čo sa vyhrať dalo. Peťo Ambruz po horšom začiatku od polovice sezóny poriadne zatiahol, čo ho vynieslo na najlepší výsledok jeho kariéry v absolútnom poradí Majstrovstiev Slovenska v PAV, kde mu zaslúžene patrí tretie miesto. Posledná jazda, ktorá bola ukončená nehodou, začínajúcou v podstate ešte na trati a ukončenou za cieľovou fotobunkou, mu zabezpečila aj prvé miesto v triede 4A, aj v 4-kách celkovo. Anke Ambruz sa s novou technikou podarilo celkom suverénnym spôsobom ovládnuť ženský pohár v absolútnom hodnotení. Smoliarom tejto sezóny bol Peťo Kacvinský, ktorý, ako už bolo spomenuté, sa dokázal napriek všetkému vyšplhať až na pekné delené štvrté miesto v triede 6.


Dôležité je spomenúť ešte jeden fakt. AMBRUZ Racing to všetko dokázali zabezpečiť a vybojovať popri aktivitách v DRX Sport Slovakia, ktoré umožňujú nie len pretekárom, ale hlavne širokej verejnosti zažiť pocity a eufóriu, ktorú rýchlosť dáva. Veď kto vám môže dať lepšie informácie, odovzdať svoje skúsenosti a dopriať vám zážitok, na ktorý dlho nezabudnete (ak vôbec), ako niekoľkonásobný Majster Slovenska? Áno, existuje možnosť učiť sa od najlepších. Existuje možnosť vyskúšať si formulu a pochopiť aspoň základné princípy jej fungovania. A že máte strach, obavy? Nevadí. Šoférovanie môžete nechať na profesionáloch Maťa a Lea, a plne si vychutnať rýchlosť v dvojsedadlovej beštii z koreňmi v F1, zažiť preťaženie, ktoré dá zabrať aj tým „najväčším chlapom“ a prejsť si situáciami, ktoré evokujú pocit zlyhávania fyziky. 


Aké sú plány „ambruzovcov“? Na túto sezónu ešte pár medzinárodných podujatí v zahraničí. Na budúcu minimálne obhájiť výsledky, ku ktorým sa dopracovali v 2022. Týmto zároveň ďakujem za celým tím AMBRUZ Racing za neskutočnú podporu v sezóne 2022 a teším sa na ďalšiu púť kopcami Európy. 

Spolupracujeme