Najrýchlejšie Audi na Pikes Peaku je slovenské!

image1
Foto: Team

Sedemdesiattri súťažných špeciálov vyštartovalo do 103. ročníka najslávnejších pretekov automobilov do vrchu v americkom Pikes Peaku a už štvrtýkrát medzi nimi nechýbal ani Slovák žijúci v Spojených štátoch, Matúš Húska. Rodák z Banskej Štiavnice vlani skončil v absolútnom poradí na skvelom 25. mieste a v silno obsadenej divízii Pikes Peak Open bol šiesty.

„Každý štart na nekompromisnom Pikes Peaku je siahnutím si na hranice svojich možností. Neviem to ani opísať slovami, no viem, že pokiaľ to bude možné, tak to budem skúšať znova a znova,“ neskrýva nadšenie z možnosti otestovať seba aj techniku na najnáročnejších pretekoch do vrchu na svete.


Foto: Team

Prevýšenie 1400 metrov a 156 zákrut je výzvou, ktorej neodolali ani najväčšie mená histórie autošportu (Loeb, Rohrl, Unser, Vatanen, Andretti, či dokonca Michele Moutonová, ktorá tu vyhrala s Audi Sport Quattro v roku 1985!). Aj víťazom 103. ročníka sa stal nám tiež dobre známy mnohonásobný európsky šampión pretekov do vrchu, Talian Simone Faggioli. Tentoraz však Národný park Pike National Forest na juhu Skalistých hôr pripravil pre pretekárov nečakane náročné podmienky. 


Foto: Team

„Vlaňajšie problémy s prevodovkou sme odstránili a v tréningových jazdách sme dolaďovali už len nastavenie podvozku,“ približuje dianie na Pikes Peaku Matúš Húska. „Nový softvér si vyžadoval iný štýl radenia a tak som si zvykal aj na zmenu štýlu jazdy. Prvá jazda prebehla bez väčších problémov (poznámka: pripomeňme si, že trať je verejnou komunikáciou a tréningy sa jazdia skoro ráno, pred otvorením cesty pre verejnosť. Trať je rozdelená na tri častí a celú ju pretekári prejdú až počas pretekov.). V hornej sekcii bol však ľad a tak sme jazdili oveľa opatrnejšie a stratili sme príležitosť lepšie nastaviť auto.“

Foto: Team

Vtedy ešte nikto z pretekárov netušil, čo na nich bude čakať počas nedeľňajších pretekov.   

„V sobotu večer začalo silno fúkať. Vietor otriasal našim prívesom a nadul všade piesok. V základnom tábore, ktorý leží vo väčšej nadmorskej výške náš Gerlach, bola ráno všade vrstva jemného piesku. Museli sme všetky autá očistiť od nánosov. Horšie však bolo, že vietor stále neustával,“ pokračuje 44-čočný slovenský pretekár žijúci v Denveri. „Malo sa štartovať o 7.30 ráno, no štart bol odložený. Namiesto neho usporiadatelia zvolali míting pre pretekárov a rozhodovalo sa, čo za daných podmienok. Problémom v zásade nebol ani samotný vietor, ale jemný piesok, ktorý navial na trať. Ten sa nepredvídateľne presúval po trati a to bolo mimoriadne nebezpečné. Samotná trať bola tento rok mimoriadne šmykľavá a prípadné zachytenie pieskovej duny mohlo byť osudové,“ vysvetľuje pretekár vozidla 2010 Audi TTs so štartovým číslom 212. 

Konečný verdikt vedenia pretekov posunul štart o dve hodiny neskôr a skrátil trať približne na polovicu. Pôvodný cieľ, ktorý bol vo výške 14 115 stôp, bol tak znížený na úroveň Glen Cove vo výške 11 440 stôp (poznámka: štart je na úrovni 9 300 stôp, jedna stopa je 0,3 m). Stalo sa tak iba po tretíkrát v 103-ročnej histórii celého podujatia! Zvíťazila však bezpečnosť a zdravý rozum!


Foto: Team

„Jemný piesok pôsobil na drsnom kamienkovom asfalte ako ľad,“ pripomína Matúš a pokračuje. „Asi v polovici úseku som zistil, že sa mi prehrieva motor a preplo ma do núdzového režimu. Neskôr sme identifikovali, že príčinou bol pokazený vetrák. Aj napriek tomu však bolo naše Audi najlepšie zo všetkých Audi na trati, čo bolo vzhľadom na okolnosti skutočným úspechom. Výsledok síce tento rok vyzerá opticky horšie ako vlani, no dosiahli sme ho v silnejšej konkurencii vozidiel s neobmedzeným objemom. Preto som s výsledkom veľmi spokojný.“

V cieli na Glen Cove čakalo na Matúša milé prekvapenie, ktoré mu pribalila manželka na štarte.

„Povedala mi, že škatuľku smiem otvoriť až v cieli,“ usmieva sa Húska, ktorý v škatuľke objavil pribalenú slovenskú vlajku s podpismi celého tímu, ktorý sa pričinil o štart slovenského pretekára a jeho Audi na tohtoročnom Pikes Peaku. „Bolo to veľmi milé a naša slovenská vlajka mi hrdo viala na zadnom krídle počas cesty dolu do základného tábora.“  

Foto: Team

„Myslím, že môžem povedať, že tento ročník bol doteraz najťažší z mojich štyroch štartov na Pikes Peaku. Preto som s výsledkom veľmi spokojný. Vzhľadom na všetky okolnosti je to cenný výsledok. Dokázali sme poraziť priamych súperov na trati. Nebyť toho malého technického problému, tak všetko fungovali ako malo. Bolo skvelé cítiť veľkú mentálnu podporu rodiny, za ktorú im veľmi ďakujem. Ďakujem aj celému tímu a našim partnerom, bez ktorých by to nebolo možné. Výsledok je motivujúci a už sa teším na ďalší rok v ktorom, dúfam, budeme ešte silnejší,“ bilancuje na záver jediný Slovák, ktorý drží vysoko slovenskú vlajku v najťažších pretekoch automobilov do vrchu, Matúš Húska.  

Ľuboš Kašický


Spolupracujeme