Na slovíčko s prezidentom SAMŠ-u

D59B4902
Foto: Jozef Pisch

Napriek stále zúriacej pandémii koronavírusu sa svet musí točiť ďalej. Aj v Slovenskej asociácii motoristického športu finišujú prípravy na novú motoristickú sezónu. Porozprávali sme sa o tom s prezidentom SAMŠ-u, Dušanom Koblíškom. 


„Tak, ako sme odvážne dokončili minulú sezónu a presvedčili sa, že sa dá aj v týchto veľmi zložitých podmienkach robiť motoršport, tak vlastne začíname aj sezónu novú,“ začína náš rozhovor prezident slovenskej asociácie. „Uzatvorený priestor na Slovakia Ringu sa ukázal, ako vhodný v pomeroch bubliny aj pre dokončenie takých disciplín, akými sú rely, či kopce. V prípade kopcového šampionátu komisia v rámci Európy v posledných rokoch dosť manévrovala ohľadom predpisov, čím sa vytvoril priestor, aby sme regulárne spravili preteky aj na Slovakia Ringu. Myslím si, že pretekári boli z toho celkom príjemne prekvapení a považovali to za dobrý počin. Napokon, podobným spôsobom končili aj niektoré svetové série na okruhu v Monze alebo SPA Francorchamps.“ 


Už prvý letmý pohľad na nový slovenský kalendár motoristických disciplín prezrádza, že na Slovakia Ring sa vraciame znova.

„Áno, tento priestor uzatvoreného centra motoršportu sa ukázal byť veľmi efektívny z pohľadu dodržania hygienických nariadení ako priechodný a schválený RUVZ. Aj preto sa v tohtoročnom kalendári objavujú hneď dve, či tri ďalšie podujatia na Slovakia Ringu. Myslím tým iné podujatia, než je klasický okruhový šport. Vzhľadom na súčasné okolnosti nám uzatvorený areál dáva šancu otvoriť novú sezónu. Veď najnovšie sme dostali správu, že sa rušia preteky automobilov do vrchu na rakúskom Rechbergu, ktorý je už tradične súčasťou slovenského kopcového šampionátu. A obávam sa, že podobných zmien bude v tomto roku ešte viac. Na tom sme sa napokon zhodli pred pár dňami aj na ostatnom regionálnom kongrese FIA.“ 


Takže s podobnými problémami sa pasujú aj ostatné športové asociácie. Ako sa to prejavuje na štruktúre sezóny?

„Prakticky všetci v Európe sú na tom podobne ako my. Všade sa pracuje na príprave novej sezóny, pričom sme všetci pripravení na možné zmeny. Tým sa evidentne nevyhneme. Vytvorili sme si preto priestor aj v predpisoch, ktoré teraz umožňujú flexibilnejšie reflektovať na situáciu a upravovať športový kalendár tak, aby sme nakoniec mohli vyhlásiť jednotlivé tituly. V tomto ohľade došlo k jasnejšej formulácii potrebného počtu odjazdených podujatí, aby si národný titul zachoval svoju váhu. FIA zadefinovala minimálny nutný počet pretekov, aby mohol byť vyhlásený majster a zisk titulu bol validny a mal hodnotu. Vo väčšine prípadov je to päť alebo šesť odjazdených podujatí v rámci ročníka. Takže v tejto súvislosti musel Výkonný výbor SAMŠ-u veľa času venovať príprave sezóny a kalendárov. Vo viacerých disciplínach je tých podujatí v pláne viac, ako je nutné a preto verím, že sa bude dať v tom celkom úspešne manévrovať, ak by súčasné obmedzenia súvisiace s pandémiou trvali dlhšie. Chcem veriť, ale je len moje zbožné želanie, že by sme mohli niekedy okolo apríla, mája už začať trochu reálne súťažiť.“


Poďme ďalej. Ako to bude s pravidelnou prípravou pre pretekárov a činovníkov pred sezónou? Respektíve, na čom sa ešte pracuje?

„V otázke legislatívy a pravidelných školení sme pracovali na prispôsobení niektorých predpisov súčasnému stavu tak, aby sme mohli úspešne absolvovať sezónu. To znamená, že sme vypustili stretávanie sa na seminároch pre pretekárov a činovníkov, ktoré v pandemickej situácii neprichádza do úvahy. Tí, čo majú licencie, nebudú musieť tieto absolvovať. Deklarujeme aj zľavy, ktoré sú uvedené na našej stránke. Tí, ktorí mali kúpenú licenciu v minulom roku, tak budú mať zľavu tento rok. Noví žiadatelia absolvujú školenie cez videokonferenciu a ostatní, ktorí už licenciu vlastnia, formou mailu, kde budú oboznámení s aktuálnymi zmenami. To všetko však presnejšie komunikujú a strážia jednotlivé komisie. Týka sa to aj zdravotným prehliadok jazdcov. Takže ani tie netreba v týchto pandemických mesiacoch robiť. Tie si môžu pripraviť v poslednom týždni pred podujatím, keďže ich budeme vyžadovať až pri prvom štarte v sezóne. Toto tiež bude ešte upresnené pre jednotlivé disciplíny. Chápeme totiž, že v tejto dobe je lepšie chodiť do nemocníc čím menej. Takže mysleli sme aj na toto.“


Pozrime sa ešte detailnejšie na kalendár. Ten znova počíta aj s pretekmi za hranicami. Bude sa ešte kalendár meniť, alebo už je zverejnený kalendár oficiálny? 

„Každá disciplína, po diskusii vo výboroch, už zverejnila kalendár. Výkonný výbor však bude mať počas roka ešte právo zasahovať, s ohľadom na meniacu sa situáciu. To nebýva celkom obvyklé, ale v týchto neštandardných dobách pandémie s tým súhlasila aj FIA. A to sa vzťahuje aj na poplatky, ktoré sa v takom prípade nevyžadujú. Takže aj my budeme pracovať v takýchto intenciách. Samozrejme, že si želáme, aby naše kalendáre boli konečné a nič sa nemuselo meniť, ale ak by sa zmenili okolnosti, tak sme pripravení úpravy vykonať. Ohľadom podujatí si myslím, že ich je pripravených viac, ako dosť. Okrem národných aj zónové. Jazdiť sa bude minimálne v takomto užšom kruhu, ako sú susedné štáty. Kopčiari pripravili spoluprácu s českými aj poľskými kolegami a Dobšiná je znova na mape Európy. Okruhy musíme tradične jazdiť až po Grobnik, ale ostatné je v rámci našich intencií Česka, Maďarska a Rakúska. To je spojené so zónami, kde vieme dvojito zbierať body do nášho aj zónového šampionátu. Rely má tiež pripravenú spoluprácu s českými aj poľskými kolegami, kde sa znova odjazdia súťaže v Hustopečiach a Rzeszowe.“ 


Ako to vyzerá s testovaním ľudí vstupujúcich do bubliny na uzatvorenom podujatí. Bude to fungovať tak, ako v závere roka na Slovakia Ringu?

„Covid sa síce zatiaľ drží, ale verím, že začne pomaly klesať. Na Slovensku začal fungovať takzvaný Covid automat a ten bude smerodatný aj pre nás. Automat hovorí aj o postupnom uvoľňovaní športovísk, respektíve o výnimkách, ako sme mali aj my v minulom roku. V takýchto uzatvorených a pretestovaných komunitách sme schopní udržať situáciu pod kontrolou. V prípade uzatvoreného areálu, akým je Slovakia Ringu by to nemal byť problém, ale verím, že sa vrátime aj na tradičné trate súťaží v Tatrách, Košiciach či na Pezinskej Babe. Sme tiež pripravení znova pomôcť organizátorom s testovaním v prípade potreby tak, ako sme to robili aj vlani na záver sezóny. Máme na to aj uznané prostriedky z ministerstva.“ 


Vlani sme mali reprezentačný tím na nových FIA Motorsport Games. Plánujeme niečo v tomto ohľade aj tento rok?

„Chceli by sme znova postaviť reprezentačné družstvo Slovenska, ktoré by mohlo ísť súťažiť v októbri na druhý ročník FIA Motorsport Games. Ak predvlani, na prvom ročníku v  Taliansku, bolo šesť disciplín, tak teraz ich je pripravených až osemnásť. Minule to bolo GT, TC, F4, karting slalom, drifting a digital cup. Tento rok len v kartingu budú štyri disciplíny. Okrem toho getečká, cestovné autá, rely bude mať štyri disciplíny - Rally2, Rally4 i historikov a regularity. Chýbať nebudú ani prototypy LMP3 vo vytrvalostnej súťaži Endurance. Určite sa chceme zúčastniť a potvrdiť napríklad bronzovú Medailu Maťa Homolu. Chceme pripraviť kvalifikačné súťaže na tieto v podstate Majstrovstvá sveta,  alebo národné svetové motoristické športové hry, a reprezentovať Slovensko medzi očakávanou stovkou ostatných krajín z celého sveta. FIA Motorsport Games budú na francúzskom okruhu Paula Ricarda v Le Castellet neďaleko Marseille a v okolí, kde sa budú jazdiť aj štyri rely disciplíny. Respektíve pri meste Gap, na autokrosovom areáli, sa budú jazdiť dve disciplíny Crosscar Cupu. Nuž a dúfam, že veľmi nepredbieham, ak ešte prezradím, že rokujeme s verejnoprávnou televíziou. Verím, že v možnom rozšírení vysielacieho priestoru pre šport by sme aj my mohli dostať pre náš šport viacej priestoru. Ak sa to podarí, tak by sme mohli pomôcť väčšej prezentácii nášho športu. Verme, že budeme úspešní.“ 


Nuž, ostáva veriť, že nová sezóna bude šťastnejšia ako tá vlaňajšia, a že aj v motoristickom športe sa život začne pomaly vracať do normálu. Držme si všetci palce! Ďakujeme za rozhovor.

Zhováral sa Ľuboš Kašický

Spolupracujeme