Mišo Krížo bilancuje premiérovú sezónu

Mladý oravský tím MKarsracing má za sebou prvú vážnu sezónu v Majstrovstvách Slovenska pretekov automobilov do vrchu (MSR PAV). Ciele boli splnené. Môže vravieť o spokojnosti. 


Vlaňajšie pohárové víťazstvo (SKP) logicky posunulo očakávania aj ambície nádejného pretekára z Oravy o level vyššie. S tým samozrejme súvisela náročnejšia príprava aj primerané očakávania a zdravý rešpekt. 

„Viem, že na prvý pohľad to síce nevyzerá, no rozdiel v príprave na preteky kopcového pohára, kde som to bral viac menej ako príjemnú víkendovú párty, a nastavenie sa na majstrovský súťažný víkend, je trochu iné. Predovšetkým som si uvedomoval od začiatku, že musím zvýšiť výkon vozidla a zlepšiť prípravu auta aj seba. S tým prišla aj väčšia vážnosť, zodpovednosť,“ vracia sa späť na začiatok svojej premiérovej majstrovskej sezóny Mišo Krížo.


„Začínali sme na Slovakia Ringu, ktorý nie je typickou kopcovou traťou a väčšina pretekárov k nemu pristupuje, ako k testu. Nebol som výnimkou. Viac ako výsledok na ringu ma zaujímalo, ako sa bude správať naša Honda Civic po zmenách, ktoré sme urobili pred sezónou, a či to vydrží. Nie som vyučený automechanik. Autá sú „len“ mojim srdcovým koníčkom, a preto bol môj stres z toho, či som obstál. Veď pred ringom sme stihli akurát krátky test funkčnosti. Štart v ostrej jazde už bola iná káva,“ vraví 35-ročný pretekár z Oravy.


 „Našťastie stres rýchlo opadol po tom, čo som už v tréningoch zistil, že auto pekne funguje a v súťažných jazdách som už mohol skúšať limity.“ 


Výsledok na Slovakia Ringu síce nebol pre Miša primárnym cieľom, ale body za prvé miesto v triede rozhodne povzbudili.

„Skutočná sezóna nám začala až štartom na českom kopci v Ústí nad Orlici,“ pokračuje pilot  Hondy Civic EK K20, ktorá bola v práve skončenej sezóne zaradená do Triedy 5b. „U21-ka sa mi páčila už pri mojom prvom štarte vlani a jazdu na tomto krásnom kopci som si znova užil. Pamätať si ju budem tentoraz preto, že nám zapršalo a ja som vôbec prvýkrát štartoval na ostro s mokrými pneumatikami. Bola to nová a cenná skúsenosť.“ 


Biela honda však nesklamala a Mišo mohol pripísať ďalší plný počet bodov.

Prvý vrchol sezóny však nasledoval na populárnom kopci nad Ožďanami, kde MSR pokračovala tretím podnikom. V Mišovej triede 5b sa stretlo na štarte slušných šesť vozidiel a navyše veľkou výzvou bol aj štart ostrieľaného Kamila Šveca.


 „Kamil má obrovské skúsenosti a pekne sme si zasúťažili. Dokonca sa mi v prvom súťažnom dni podarilo zvíťaziť, no čestne treba priznať, že mi Kamil pomohol, keď trafil retardér a dostal penalizáciu. V nedeľu sme si potom poradie vymenili a skončil som druhý. Platil som však nováčikovskú daň, keď som zabudol uvoľniť ručnú brzdu, a v tom strese som ešte pridal pár chýb na trati. Nechcem sa vyhovárať. Jednoducho som to pokazil. Aj tak to však považujem za pekný víkend,“ dodáva úprimne pretekár tímu MKarsracing.


Druhú polovicu sezóny otvorili navrátivšie sa preteky na Čiernom Balogu. Trať je tu veľmi pekná a vďačná. Má však jednu nevýhodu pre vozidlá so slabším výkonom – miestami príliš prudké stúpanie. 

„Áno, toto bol najväčší problém. Chýbal mi výkon, čo ma stálo cenný čas a asi lepšie umiestnenie,“ priznáva Michal Krížo, pre ktorého bol Balog prvou z dvoch tratí kalendára, kde ešte neštartoval. „Potešil ma štart Petra Hrebíčka, ktorý ma motivoval k lepším výkonom. Boli to krásne tesné súboje. V sobotu som bol lepší ja a v nedeľu sa poradie otočilo. Užili sme si to celým srdcom. Pochopil som však, že potrebujem zvýšiť výkon a chýbajú mi lepšie pneumatiky.“


Po Balogu preto Mišo prerobil sanie a znova naladil motor. Pred Pezinskou Babou to mierne zvýšilo výkon a zlepšilo pocit pretekára. 

„Na Babe, ktorá bola pre mňa druhou novou traťou, som sa tešil na súboje s Hrebíčkom, no tie sa nakoniec nekonali, lebo mu vypovedalo auto. Preto som sa viacej sústredil na celkové poradie a podarilo sa mi v Zóne Strednej Európy (CEZ) vyjazdiť tretie miesto v Triede 5, čo považujem za tohtoročný najlepší výsledok,“ usmieva sa pri spomienke na „Babu“ oravský pretekár. 


Po týchto pretekoch už bolo prakticky jasné, že Mišo vo svojej prvej sezóne v MSR PAV vyjazdí majstrovský titul v Triede 5b a preto do záveru na Jankovom vŕšku vstupoval viac uvoľnený. 

„Nastupoval som do pretekov tesne po dovolenke a príjemný pocit pohody som si udržal po celý víkend. Už vlani som si túto trať obľúbil. Sedí mi a tento rok som sa dokázal pekne odviazať. Navyše silná medzinárodná účasť urobila z Jankovho vŕška dôstojný záver sezóny a parádne som si to vychutnal,“ hodnotí posledné preteky sezóny pilot mladého oravského tímu MKarsracing. 


„Mám radosť, že som dokázal svoju prvú majstrovskú sezónu odjazdiť prakticky celú bez problémov a splnil som tak ciele, ktoré som si dal pred jej štartom,“ bilancuje Mišo Krížo. „Veľa som sa naučil.  Pretekanie som začal brať vážnejšie, než predtým. Stále som len na začiatku, no už mám iný prístup a vnímam progres, ktorý mi tento ročník dal. Víťazstvo v triede je príjemným zadosťučinením. Odmenou za to, čo som do sezóny musel vložiť. Na druhej strane treba povedať, že sám by som to nedokázal a preto sa chcem poďakovať všetkým, ktorí za mnou stáli a podporovali ma počas celého roka. Ďakujem všetkým partnerom, sponzorom a celému tímu. Boli ste skvelí! Osobitná vďaka však patrí moje manželke a dcérke Karolínke, ktoré nesmierne milujem a denne ma nabíjajú láskou a energiou. S takouto podporou je už pretekanie len príjemným užívaním si života.“ 


Ľuboš Kašický

Spolupracujeme