Maďarská súťaž triumfom Mikkelsena

ostberg
Foto: fiaerc.com

V Maďarsku sa do svojej druhej polovice prehupol európsky šampionát automobilových súťaží. Stal sa absolútnym triumfom pneumatík Pirelli!


Foto: fiaerc.com

Už v nasledujúcej sezóne 2021 vstupuje znova na scénu Majstrovstiev sveta automobilových rely súťaží talianska pneumatikárska spoločnosť Pirelli. Záver roka preto využíva na posledné testovanie svojich nových produktov. Po testovacej jazde posádky Petter Solberg a Andreas Mikkelsen, na ostatnej rely Sardínie WRC, sa tentoraz v Pirelli rozhodli nasadiť Mikkelsena do ostrej súťaže. A nórsky šampión, ktorého najväčším úspechom sú tri bronzové medaily z MS rely v rokoch 2014-16, nastúpil na maďarskú súťaž za maďarský Topp-Cars Rally Team. Mimochodom, prvých sedem posádok v cieli jazdilo na pneumatikách Pirelli.


Foto: fiaerc.com

„Bol to vydarený víkend,“ usmieval sa od ucha k uchu nórsky pretekár jazdiaci na vozidle Škoda Fabia Rally2 evo. „V posledných rokoch sa mi na asfalte nedarilo. Ani teraz sme neprišli súťažiť, ale testovať pneumatiky. Preto som o to šťastnejší, že sme ukázali, že stále sme rýchli a máme na to zvíťaziť aj takýchto podmienkach. Chcem sa poďakovať tímu Topp-Cars, že mi poskytli toto auto a celý víkend pracovali bezchybne. Rovnako tak automobilke Škoda, že vyrobila také skvelé auto. Užíval som si jazdu s týmto autom a myslím si, že sme zvolili správnu stratégiu, pri ktorej sme príliš neriskovali, no držali tempo.“


Foto: fiaerc.com

Nórska dvojica Andreas Mikkelsen a Ola Floene sa vyhupla do vedenia už po druhom meranom úseku a svoju pozíciu kontrolovala až do cieľa. Medzitým stihla vyhrať sedem rýchlostných skúšok a cieľ preťala s obrovským náskokom 92,2 sekundy! 

Na víťazstvo si najviac brúsil zuby Rus Alexej Lukyanuk, jazdiaci s Citroenom C3 R5, ktorý v tomto roku mieri za druhým titulom. Asi po strese na piatej ereske, keď sa mu otvárala kapota, prišli so spolujazdcom Dimitrijom Jeremejevom do časovej kontroly o päť minút skôr  a dostali päťminútovú penalizáciu! „Pruďas“ z Moskvy bol nesmierne vytočený, pretože to znamenalo koniec šanci na maďarské víťazstvo. V sobotu sa k tomu odmietal vyjadriť, aby to predýchal, no v nedeľu už zmierený videl iba jediný cieľ – vyhrať etapu a pripísať aspoň čiastkové body. To sa mu napokon podarilo a zvýšil svoje priebežné bodové hodnotenie aspoň na 116 bodov. Pred druhým Oliverom Solbergom, dve súťaže pred koncom, má však stále náskok 27 bodov.


Foto: fiaerc.com

Syn Pettera Solberga a jeden z najnádejnejších hviezd budúcnosti, Oliver (Škoda Fabia Rally2 evo) pritom nedošiel do cieľa na druhom mieste, ale až štvrtý. Zapríčinili to dva defekty v prvej etape. Na druhom mieste totiž skončila po nenápadnej, no bezchybnej jazde francúzsko-belgická posádka Gregoire Munster a Louka Louis (Hyundai i20 R5). Po treťom mieste v Portugalsku to bol ďalší pekný výsledok, ktorý mladú posádku posúva bližšie k titulu ERC1 Junior. V celkovom priebežnom hodnotení sú však len šesť bodov za Solbergom. „Len sme sa snažili vyhýbať problémom a držať auto v strede cesty,“ povedal skromne Francúz s nemeckým menom Munster. Tretia v cieli bola španielska dvojica Efren Llarena a Sara Fernandez na citroene C3 R5.


Foto: fiaerc.com

Pozornosť divákov aj odborníkov sa v Maďarsku uprierala na skúsenú írsku posádku Craig Breen a Paul Nagle (Hyundai i20 R5). Tá ešte po prvej etape figurovala na treťom mieste v absolútnom poradí, no hneď v úvode druhej etapy prišla technická porucha a bolo po nádejach. „Naša úloha bola jednoduchá. Dôjsť do cieľa,“ vysvetľuje Breen. „Ešte pred koncom tretej eresky nám však bez varovania zlyhal motor. Keď si uvedomíme, koľko práce sme dali do prípravy, tak nám je smutno. Určite sme za zasa zlepšili, ale nakoniec to dopadlo, ako to dopadlo. Budeme sa snažiť, aby sme nabudúce skončili lepšie.“


Foto: fiaerc.com

Výsledky Rally Maďarska 2020 (16 RS, 191,06 km)

1. Andreas Mikkelsen (NOR)/Ola Fløene (NOR) Škoda Fabia Rally2 Evo 1h48m31.1s

2. Grégoire Munster (LUX)/Louis Louka (BEL) Hyundai i20 R5 +1m32.2s

3. Efrén Llarena (ESP)/Sara Fernández (ESP) Citroën C3 R5 +2m00.3s

4. Oliver Solberg (SWE)/Aaron Johnston (IRL) Škoda Fabia Rally2 Evo +2m04.8s

5. Niki Mayr-Melnhof (AUT)/Poldi Welsersheimb (AUT) Ford Fiesta R5 MklI +2m08.2s

6. Norbert Herczig (HUN)/Ramón Ferencz (HUN) Volkswagen Polo GTI R5 +2m31.4s

7. Callum Devine (IRL)/James Fulton (IRL) Hyundai i20 R5 +2m50.3s

8. Erik Cais (CZE)/Jindřiška Žáková (CZE) Ford Fiesta R5 MkII +3m24.3s

9. Marijan Griebel (DEU)/Tobias Braun (DEU) Citroën C3 R5 +3m32.4s

10. András Hadik (HUN)/Krisztián Kertész (HUN) Ford Fiesta R5 MkII +4m13.6s

11. Josh McErlean (IRL)Keaton Williams (GBR) Hyundai i20 R5 +4m16.8s

12. Dominik Dinkel (DEU)/Ursula Mayrhofer (AUT) Škoda Fabia Rally2 Evo +4m35.1s

13. Alexey Lukyanuk (RUS)/Dmitry Eremeev (RUS) Citroën C3 R5 +4m53.5s

14. Yoann Bonato (FRA)/Benjamin Boulloud (FRA) Citroën C3 R5 +4m57.7s

15. Miko Marczyk (POL)/Szymon Gospodarczyk (POL) Škoda Fabia Rally2 Evo +5m44.5s

...

Víťazi ďalších kategórií:

FIA ERC2: Tibor Érdi Jr (HUN)/Zoltán Csökő (HUN) Mitsubishi Lancer Evolution X

FIA ERC3: Ken Torn (EST)/Kauri Pannas (EST) Ford Fiesta Rally4

FIA ERC1 Junior: Grégoire Munster (LUX)/Louis Louka (BEL) Hyundai i20 R5

FIA ERC3 Junior: Ken Torn (EST)/Kauri Pannas (EST) Ford Fiesta Rally4

Abarth Rally Cup: Andrea Mabellini (ITA)/Nicoló Gonella (ITA) Abarth 124 rally

Celé výsledky aj priebežné poradie nájdete na: https://www.fiaerc.com/live-timing/.

Ľuboš Kašický


Spolupracujeme