Evans novým lídrom priebežného poradia WRC!

WRC_2020_Rd.5_020
Foto: Toyota Gazoo Racing

V lotérii šťastia a pneumatík zvíťazil na tureckej súťaží Majstrovstiev sveta Walesan Elfyn Evans, ktorý sa znova vyhupol do vedenia celého šampionátu. Ogier aj Tänak si prešli katarziou.


Foto: Toyota Gazoo Racing

Posádky majstrovstiev sveta rely čakala na juhu Turecka mimoriadne veľká výzva. Piaty podnik upraveného kalendára sa jazdil prakticky na pobreží stredozemného mora, kde panovali vysoké horúčavy a vlhký vzduch. A akoby to nestačilo, tak si k tomu pripočítajme drsné cesty plné kamenia a šotoliny. Ako uspieť v takýchto podmienkach? Tu veru rýchlosť nestačí. Všetko bolo treba postaviť na rozumnej stratégii a veriť v poriadnu dávku šťastia. 


Foto: Hyundai Motorsport

Začnime však príjemnejšie. Fanúšikov potešil návrat obľúbeného Sebastiena Loeba, ktorý sa na štarte šampionátu objavil v tomto roku iba druhýkrát (po Monaku). Loeb s Elenom ešte vlani preskočili k tímu Hyundai, no i20 Coupe WRC asi nie je ich najlepším kamarátom. Francúz však pozná svoje úlohy v tíme a podľa toho aj jazdí. Práve v drsnom Turecku sa jeho skúsenosti a rozvaha hodili a tak to bol práve on, kto doplnil Neuvilla a Tanäka. A výsledok? Príjemné prekvapenie v podobe tretieho miesta. „Boli to náročné preteky. Nemusel som na to tlačiť, lebo nepotrebujeme body, ale pódium nás naozaj potešilo,“ usmieval sa viťúz Sebastien Loeb, ktorý sa naposledy na pódiu objavil vlani v máji v Čile. Dôležité tentoraz bolo kryť chrbát Neuvillovi, ktorý skončil pred ním na druhom mieste.


Foto: Hyundai Motorsport

Po nedávnom víťazstve na domácej súťaži sa viac čakalo od úradujúceho šampióna Otta Tänaka. Ten však tretí hyundai doviezť na bodoch nedokázal. Estónec mal už v úvode sobotňajšej etapy problémy s riadením a  pre poruchu musel odstúpiť. S veľkou stratou sa ešte do súťaže v nedeľu vrátil, no z jeho jazdy bolo cítiť, že to nie je „pravé orechové“. „Nemám z toho dobrý pocit. Ale sme v cieli,“ krivil sa úsmev na tvári Otta Tänaka. Estónec v nedeľu ešte pridal penalizáciu za neskorý príchod na časovú kontrolu a preto sa snažil sústrediť aspoň na extra body z Power Stage. To sa mu aj podarilo. Štyri body za druhé miesto v záverečnej ereske mu možno v závere sezóny pomôžu, hoci na titul to už asi stačiť nebude.


Foto: Toyota Gazoo Racing

Trochu prekvapivým víťazom je Walesan Elfyn Evans, ktorý po prestupe do Toyoty doslova ožil. Po Švédsku je to už jeho druhé víťazstvo v tejto sezóne a zaslúžene vedie priebežné poradie. „Vedeli sme, že musíme kontrolovať vášne a ísť konzervatívne. Turecká rely je veľmi náročná a ani nám sa nevyhol defekt. Mali aj potrebnú kúsok šťastia, ale aj to patrí k tejto hre,“ radoval sa 31-ročný pretekár Toyoty, ktorý sa do čela vyhupol až v nedeľu po prvej sekcii. Práve tá totiž vytrápila súperov. 


Foto: Hyundai Motorsport

„Myslel som, že máme prasknutý tlmič. Bol to však defekt a museli sme meniť koleso na trati,“ vysvetľoval sklamaný Thierry Neuville, ktorý ešte v sobotu večer nocoval na prvej priečke. Defekt v nedeľu ráno chytil aj Loeb a zlomený zadný náves kolesa odstavil aj Suninena. Najhoršie však asi obstál Sebastien Ogier, ktorého vyslovene zradil motor v predposlednej rýchlostnej skúška. „Toto veru nebol náš víkend,“ hneval sa Ogier. Tým, že nedošiel do cieľa stratil veľa bodov a Evans mu okamžite na čele priebežného poradia odskočil. Ogier už dávnejšie dával najavo, že toto by mala byť jeho posledná sezóna a rád by ju ukončil titulom. Nová generácia má však iný názor a Francúz možno svoje rozhodnutie o odchode bude korigovať. Uvidíme. 


Foto: Toyota Gazoo Racing

V Turecku došlo do cieľa iba osemnásť posádok a tak si pripomeňme, že za víťazným Evansom (toyota) došli Neuville (hyundai) a Loeb (hyundai). Štvrté miesto patrí mladému a stále sa učiacemu Rovanperovi (toyota). Ford doviezol svoje dve autá na piatom a šiestom mieste v poradí Greensmith a Lappi. Výborné siedme miesto patrí Kajtovi Kajetanowiczovi, ktorý na Škode Fabia Rally2 evo bol najrýchlejší zo všetkých vozidiel triedy RC2 a ako súkromník (WRC3) porazil aj víťaza WRC2, Pontusa Tidemanda, tiež na Fabii.


Foto: M-Sport

Ďalší podnik Majstrovstiev sveta rely je naplánovaný na 8. – 10. októbra na Sardíniu a ako líder priebežného poradia tam pocestuje Evans 97 bodov, pred Ogierom (79 b.) a Tänakom, ktorý ma rovnaký počet bodov (70), ako Kalle Rovanperä. Piaty Neuville má 65 bodov. 


Foto: Toyota Gazoo Racing

V priebežnom poradí tímov je po Turecku na čele Toyota so 174 bodmi. Druhý Hyundai zaostáva o deväť bodov (165) a M-Sport Ford sa musí uspokojiť s treťou priečkou a 101 bodmi.


Foto: Toyota Gazoo Racing

Kompletné záverečné výsledky Rally Turecka si môžete pozrieť tu.

Fotogaléria

Ľuboš Kašický

Spolupracujeme